Wij bieden een combinatie van manuele therapie en fysiotherapie bij klachten door ischias

Heeft u last van pijn in uw onderrug die uitstraalt naar uw bil en de achterkant van uw been? Dit zijn klachten die passen bij ischias.

Klachten door ischias kunnen voor veel belemmeringen zorgen in uw dagelijks leven. Daarom is een optimale behandeling van essentieel belang. Bij PhysioManualtherapy Hoek wordt een combinatie van manuele therapie en fysiotherapie gebruikt om u zo goed mogelijk te kunnen helpen bij het verminderen van uw klachten.

Bent u benieuwd wat voor u gedaan kan worden? U leest hier meer over op deze pagina.

Manuele therapie Ischias

Wat is ischias?

Ischias is een verzamelnaam voor klachten die worden veroorzaakt door een irritatie van de ischiaszenuw. Dit is de langste zenuw van het menselijk lichaam en begint in de rug en loopt via de richting het been.

Ischiasklachten beginnen dan ook veelal met lage rugpijn en in een later stadium straalt de pijn vaak uit richting de bil en de achterkant van het been. De mate van pijn verschilt per persoon. In de meeste gevallen ervaart men een stekende pijn die verergert bij bewegen.

Ook kunt u last hebben van een doof gevoel en tintelingen in uw rug, bil of been. De klachten kunnen voorkomen aan één kant, maar het is ook mogelijk dat u last heeft van pijn aan beide zijden van het lichaam.

Wat zijn de oorzaken van ischias?

Ischias wordt veroorzaakt door druk op de ischiaszenuw, ook wel de nervus ischiadicus genoemd, waardoor deze niet meer goed kan functioneren. Er zijn veel verschillende structuren rondom de nervus ischiadicus die deze druk kunnen veroorzaken.

Daarom zijn er ook uiteenlopende oorzaken voor het ontstaan van ischias.

Enkele veelvoorkomende oorzaken zijn:

Een hernia: Bij een hernia is er sprake van een uitstulping van de kern van een tussenwervelschijf. Deze uitstulping kan zorgen voor het beknellen van de ischiaszenuw, waardoor klachten ontstaan.

Artrose: Bij artrose wordt het laagje kraakbeen in de gewrichten dunner. De wervelkolom is een opstapeling van veel kleine gewrichten. Hierdoor kan artrose ervoor zorgen dat er minder ruimte overblijft voor de uittredende zenuwwortels. Zo kan irritatie van de ischiaszenuw ontstaan.

Een zwangerschap: Tijdens de zwangerschap zorgen bepaalde hormonen ervoor dat uw gewrichten soepeler worden. Hierdoor is de kans groter dat er een zenuw in uw lichaam bekneld raakt.

Stress: Wanneer u veel last heeft van stress, heeft dit een verhoogde spierspanning en een aangepaste houding tot gevolg. Dit kan de druk op de zenuw verhogen, waardoor u last kunt krijgen van klachten.

Overbelasting: Ook langdurende overbelasting kan voor een verandering zorgen in de samenstelling van structuren in het lichaam. Zo kan overbelasting ontstekingsreacties veroorzaken, waardoor zwellingen ontstaan. Hierdoor blijft er minder ruimte over voor de ischiaszenuw.

Manuele therapie en fysiotherapie bij klachten door ischias

Petra Hoek, de behandelaar bij PhysioManualtherapy Hoek, kan u helpen bij het verminderen van klachten door ischias door behandelmethoden uit de manuele therapie te combineren met fysiotherapie.

Manuele therapie richt zich voornamelijk op het behandelen van de hardere delen van het lichaam, zoals de wervelkolom en de andere gewrichten in het lichaam. Fysiotherapie is meer gefocust op de zachtere delen van het lichaam, zoals de spieren, pezen en gewrichtsbanden.

Het combineren van beide behandelmethoden maakt de behandeling beter en efficiënter om u zo optimaal mogelijk te helpen bij klachten door ischias.

Voordat er gestart zal worden met de behandelingen, vindt er eerst een intakegesprek plaats. Tijdens dit gesprek zal de behandelaar vragen stellen over de klachten die u ervaart. Ook omvat het intakegesprek een lichamelijk onderzoek.

Met de informatie uit het intakegesprek kan de behandelaar een passend behandelplan opstellen waarin zowel methoden uit de fysiotherapie als manuele therapie naar voren komen. De behandeling zal dus per individu verschillend zijn.

Kom langs bij PhysioManualtherapy Hoek

Bent u benieuwd wat een combinatie van manuele therapie en fysiotherapie voor u kan betekenen? Schroom dan niet om contact op te nemen!

Bij PhysioManualtherapy Hoek wordt u deskundig geholpen bij het verminderen van klachten door ischias.