Manuele therapie bij chronische hoofdpijn

Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Om deze reden wordt hoofdpijn vaak onderschat. Chronische hoofdpijn kan er echter voor zorgen dat u sterk wordt beperkt in uw dagelijks leven. Hoewel de oorzaak in de meeste gevallen niet bekend is, kan er vaak wat gedaan worden aan de hoofdpijn. Kampt u regelmatig met hoofdpijn en bent u benieuwd of hier iets aan gedaan kan worden? Lees dan gauw verder hoe manuele therapie een oplossing kan bieden!

Manuele therapie bij chronische hoofdpijn

Wat is chronische hoofdpijn?

Heeft u ten minste 15 dagen per maand last van hoofdpijn en duurt dit al minstens 3 maanden? Dan spreken we van chronische hoofdpijn. In de meeste gevallen hebben patiënten in het begin af en toe hoofdpijn en nemen de klachten steeds meer toe tot er sprake is van chronische hoofdpijn. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn die al dan niet chronisch kunnen voorkomen. De vier meest voorkomende soorten zijn spanningshoofdpijn, migraine, clusterhoofdpijn en hoofdpijn door overgebruik van medicatie.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn kan worden gezien als 'gewone' hoofdpijn. De symptomen zijn een drukkend of knellend gevoel, meestal aan beide zijden van het hoofd. Andere mogelijke klachten zijn stijve en pijnlijke schouders, gevoeligheid voor harde geluiden en fel licht en misselijkheid. Vroeger werd gedacht dat de hoofdpijn werd veroorzaakt door stress, vandaar de naam. Hoewel stress de hoofdpijn kan verergeren, weten we tegenwoordig dat dit niet de oorzaak is.

Migraine

Migraine kenmerkt zich door hoofdpijnaanvallen die van bonzende en kloppende aard zijn. Meestal zit de pijn aan één kant van het hoofd. De aanval kan samengaan met misselijkheid en overgevoeligheid voor licht, lawaai en bepaalde geuren en de pijn kan erger worden bij inspanning.

Clusterhoofdpijn

Bij clusterhoofdpijn heeft u last van een snijdende of borende pijn aan één kant van het hoofd. Vaak voelen patiënten de pijn achter een van de ogen of links of rechts in het voorhoofd naast de slaap. De hoofdpijn vindt plaats in plotselinge aanvallen, waarbij de pijn erg heftig en bijna ondraaglijk is. Bijkomende klachten zijn een rood of tranend oog, verstopte neus of loopneus, zwetend voorhoofd, vernauwde pupil, hangend ooglid of ooglidzwelling.

Clusterhoofdpijn dankt zijn naam aan het feit dat de aanvallen meestal optreden in clusters van enkele weken tot maanden. Tussen deze clusters treden perioden van rust op waarin de patiënt geen aanvallen heeft. In het geval van chronische clusterhoofdpijn zijn er geen rustperioden tussen deze clusters van aanvallen.

Hoofdpijn door overgebruik van medicatie

Er is sprake van overgebruik van medicatie wanneer u gedurende 3 maanden of langer regelmatig pijnstillers slikt. Het lichaam kan dan namelijk gewend raken aan de medicijnen, waardoor ze steeds minder effect hebben op de oorspronkelijke hoofdpijn.

Hoe ontstaat chronische hoofdpijn?

Wat de verschillende soorten hoofdpijn veroorzaakt is niet precies bekend. Wel weten we dat er bij een migraineaanval sprake is van een ontregeling in de hersenen. Hierdoor zijn mensen met migraine gevoeliger voor prikkels. Migraine is dus een hersenaandoening. Over clusterhoofdpijn bestaat het vermoeden dat onze biologische klok een rol speelt bij het tijdstip waarop de aanvallen ontstaan. De aanvallen vinden immers voornamelijk 's nachts plaats.

Er zijn bepaalde factoren die hoofdpijn kunnen triggeren of verergeren. Dit zijn spanning, stress, lichamelijke inspanning, vermoeidheid, hormonale schommelingen, een verkeerde houding en overbelasting van de nek-, schouder- , hoofd-, rug- en kauwspieren.

Hoe kan de manuele therapeut u helpen bij chronische hoofdpijn?

Manueel therapeuten focussen zich op gewrichten. Klachten aan gewrichten leiden namelijk tot een beperkte bewegingsvrijheid, wat vaak weer invloed heeft op de houding en kan leiden tot verhoogde spierspanningen. Manueel therapeuten werken vanuit de spieren om deze verhoogde spierspanningen aan te pakken. Aangezien chronische hoofdpijn getriggerd kan worden door een verkeerde houding en overbelasting van bepaalde spieren, biedt manuele therapie de mogelijkheid om de klachten te behandelen.

De behandeling kan bestaan uit mobilisaties en manipulaties, waardoor de bewegingsvrijheid wordt vergroot en spierspanningen afnemen. Ook oefentherapie kan bijdragen aan het losmaken van verkrampte spieren. Hiernaast kan oefentherapie helpen bij het aanleren van de juiste houding. Een voordeel van manuele therapie ten opzichte van het gebruik van pijnstillers, is dat langdurig gebruik van pijnstillers juist kan leiden tot chronische hoofdpijn. Het is dus belangrijk om op te passen met paracetamol en ibuprofen!

Misschien vraagt u zich af of manuele therapie u wel kan helpen met uw chronische hoofdpijn, aangezien de precieze oorzaak van de verschillende soorten hoofdpijn niet bekend is. Het is echter wetenschappelijk bewezen dat manuele therapie wel degelijk een positief effect heeft. Het zorgt zowel direct als na een half jaar voor minder intense hoofdpijnklachten én de hoofdpijnklachten komen minder vaak voor. Hierdoor kunt u uw dagelijkse activiteiten weer makkelijker uitvoeren.

De behandeling van uw chronische hoofdpijnklachten bij Physio Manual Therapy Hoek

Na het stellen van de diagnose zal ik een persoonlijk hersteltraject opzetten. Hierbij zal ik u vervolgens begeleiden, zodat de klachten op een snelle en effectieve manier zullen verdwijnen.

Mocht u nog vragen hebben of willen starten met uw herstel, neem dan vrijblijvend contact op met Physio Manual Therapy Hoek!