Oefentherapie in de regio noordwijk

Mensen lopen, gaan zitten, bukken, tillen, springen en maken nog veel meer bewegingen. Het bewegen gebeurt grotendeels onbewust en niet iedereen gebruikt tijdens het uitvoeren van een beweging dezelfde spieren in dezelfde mate.

Iedereen ontwikkelt dus zo eigen houdings- en bewegingsgewoonten. Deze gewoonten zijn niet altijd even goed voor het lichaam.

Een beweging is “goed” als spieren op de beste manier samenwerken en uw gewrichten op de juiste manier worden belast. Maar hoe kan oefentherapie u helpen om uw houding- en bewegingsgewoonten te corrigeren en te verbeteren?

Wat is oefentherapie?

Oefentherapie is een erkende en beproefde paramedische behandelwijze. Het is wetenschappelijk aangetoond dat oefentherapie effectief is bij een groot aantal aandoeningen en dat het de kwaliteit van leven kan verbeteren. Tijdens de therapie leert u bewuster om te gaan met uw houding en uw bewegingen in het dagelijkse leven. Oefentherapie kan gegeven worden door een fysiotherapeut. Een groot verschil tussen oefentherapie en fysiotherapie is dat tijdens oefentherapie voornamelijk hands off werk verricht wordt en tijdens fysiotherapie hands on.

De oefentherapie bestaat uit gerichte mobiliserende, stabiliserende, spierversterkende oefeningen. Daarnaast geeft een oefentherapeut ook oefeningen en advies gericht op houdingscorrectie en het verbeteren van bewegingsgewoonten. Door middel van oefentherapie worden spiercontracties en bewegingen van het lichaam teweeggebracht om op deze manier het functioneren van een persoon te verbeteren. Hierdoor kunnen ook activiteiten van het dagelijks level beter uitgevoerd worden.

Met welke klachten kunt u terecht bij oefentherapie?

Oefentherapie biedt u hulp bij:

• rug- en nek- en schouderklachten;
  • arbeidsgerelateerde klachten;
  • pijn in de gewrichten zoals bekken, knie-enkel-voet, arm-schouder-pols;
  • klachten bij chronische aandoeningen aan lijf;
  • houdingsafwijkingen;
  • hoofdpijn en spanningsklachten;
  • incontinentie;
  • ademhalingsklachten;
  • ouderdomsklachten, zoals bijvoorbeeld artrose, reuma of osteoporose;
  • neurologische klachten, zoals bijvoorbeeld Parkinson, CVA of MS;
  • motorische klachten.

De oefentherapeutische behandeling

Tijdens een intake gesprek wordt uw persoonlijke situatie, dagelijkse activiteiten en uw bewegingsmogelijkheden uitgebreid in kaart gebracht. Als duidelijk is dat oefentherapie u kan helpen, gaat u samen met de therapeut opzoek naar mogelijke oorzaken van uw klachten en naar persoonlijke doelen die u wilt bereiken. Wat hoopt u met de behandeling te bereiken? Wat wilt u (weer) kunnen? Hieruit komt vervolgens een behandelplan. Tijdens het behandeltraject staat u als mens centraal, niet uw aandoening of klacht.

Doelen van de oefentherapiebehandeling

De oefentherapeut onderzoekt samen met u welke wisselwerking er bestaat tussen uw gezondheidsklachten en uw leefstijl en/of dagelijkse activiteiten. Tijdens de oefentherapie leert u anders en beter bewegen met gezonder gedrag en u leert uw eigen lichaam beter kennen. Hiervoor krijgt u uitleg, oefeningen, advies en tips. Het is de bedoeling dat op deze manier uw houding en bewegingen worden verbeterd en dat de klachten ook op de lange termijn wegblijven.

Oefentherapie bij Physio Manual Therapy Hoek

Oefentherapie is een belangrijk onderdeel van de behandeling om u weer zelfstandig te laten functioneren en recidief te voorkomen. Bij Physio Manual Therapy Hoek kunt u terecht met uw klachten en er wordt dan samen gekeken naar een geschikt behandelplan. Wij nodigen u uit om een afspraak te maken met onze praktijk. Dit kan door ons te bellen of een afspraak te maken via de website. Ook als u eerst nog vragen heeft, bent u welkom om contact met ons op te nemen.