Hulp van de fysiotherapeut bij een nekhernia

Om te kunnen bewegen, moeten de hersenen signalen af kunnen geven aan het hele lichaam. Om iets te kunnen voelen, is het ontvangen van de informatie vanuit het lichaam juist erg belangrijk. Deze informatieoverdracht kan plaatsvinden door zenuwen die over het hele lichaam verspreid zijn.

Maar hoe komen deze zenuwen van de hersenen naar de verschillende structuren in het hele lichaam? Dit gaat via de zenuwen in het ruggenmerg, tussen de wervels door lopen allerlei zenuwen. Wanneer deze zenuwen beklemd raken, is sprake van een hernia.

Wanneer dit rondom de nekwervels gebeurt, dan heeft u pijn en soms een doof of tintelend gevoel in uw nek, schouders of armen. Omdat de klachten lang aan kunnen houden, is het belangrijk om tijdig een goede therapeut te vinden.

nekhernia

Het ruggenmerg en de wervelkolom

Zenuwen lopen vanuit de hersenen via het ruggenmerg naar de rest van het lichaam. Het ruggenmerg  is een bundel zenuwen die vanuit het hoofd door de romp recht naar beneden gaat. Zenuwen zijn kwetsbaar en ook erg belangrijk, daarom worden deze goed beschermd.

De bescherming wordt geboden door de wervelkolom, ook wel de ruggengraat genoemd. Door een kanaal in de wervelkolom lopen de zenuwen naar beneden.

De wervelkolom bestaat uit verschillende wervels, waaronder zeven nekwervels (cervicale wervels).

De verschillende wervels worden gescheiden door tussenwervelschijven, met uitzondering van de bovenste twee wervels. Ook lopen de eerder genoemde zenuwen tussen de wervels door het ruggenmerg uit. Bij een hernia, is er sprake van een probleem met de tussenwervelschijf.

Wat is een nekhernia?

De tussenwervelschijven zijn een soort kussentjes die dienen als schokdemper voor de wervels. Helaas kan het ook zijn dat een tussenwervelschijf gaat uitpuilen. Deze medische aandoening wordt een hernia genoemd.

De uitpuiling van een tussenwervelschijf kan druk geven op zenuwen. Hierdoor gaat de zenuw waarop druk wordt uitgeoefend, signalen afgeven naar de hersenen die niet helemaal kloppen. U kunt hierdoor pijn voelen terwijl er niet echt sprake is van schade. Naast pijn kan er ook sprake zijn van tintelingen, een slapend of doof gevoel en/of minder kracht.

Waar de klachten worden ervaren is afhankelijk van welke zenuw er bekneld zit. De pijn wordt ervaren op de plek waar de zenuw normaal gesproken de signalen naartoe vervoert. Vindt er een uitpuiling van de tussenwervelschijf ter hoogte van de halswervels plaats, dan worden de pijn en eventuele andere klachten ervaren in een van de armen.

Dit is namelijk de plek waar de zenuwen voor de arm de wervelkolom uittreden. Ondanks dat er sprake is van klachten in de arm, ligt de oorzaak bij een beknelde zenuwwortel in de nek. Daarom spreken we ook dan van een nekhernia.

De behandeling van een nekhernia

De behandeling van een nekhernia bestaat allereerst uit het bestrijden van de pijn door middel van pijnstillers. Vaak gaat het hierbij om paracetamol en/of NSAID's. U kunt uw huisarts raadplegen voor advies over het gebruik van pijnstillers. Mogelijk krijgt u sterkere pijnstillers of pijnstillers tegen zenuwpijn voorgeschreven.

Naast het nemen van pijnstillers wordt u aangeraden om zoveel mogelijk de normale dagelijkse activiteiten te blijven doen. Dit kan door de pijn en andere klachten erg lastig zijn.

Hoewel fysiotherapie de hernia niet sneller kan laten overgaan, kan de fysiotherapeut u wel helpen met adviezen over hoe u deze dagelijkse activiteiten het best kan blijven doen. Daarnaast kan een fysiotherapeut u adviseren over oefeningen die u kunt doen om uw lichaam zo sterk mogelijk te krijgen en te houden.

Hierbij kan ook oefentherapie een waardevolle bijdrage leveren. Een goede houding is vaak direct van invloed op de klachten.

Fysiotherapiepraktijk PhysioManualTherapy Hoek

Heeft u last van een nekhernia en wilt u graag ondersteuning bij het blijven doen van uw dagelijkse activiteiten? Fysiotherapeut en manueeltherapeut Petra Hoek van PhysioManualTherapy Hoek helpt u hier graag bij!

U kunt een afspraak maken via de website, per mail of door te bellen.