Manuele therapie bij klachten in de bovenkant van de rug

Bij rugklachten denken veel mensen aan pijn in de onderrug. Dit is dan ook een veel voorkomende klacht. Maar ook klachten aan de bovenzijde van de rug kunnen veel overlast geven.

De bovenzijde van de rug gaat over in de nek en ook de ribben zijn aan de bovenzijde van de rug bevestigd. Wanneer u zich ook nog eens beseft dat de rug één groot gewricht is, dan kunt u zich voorstellen dat er zich (pijn)klachten in deze regio kunnen ontwikkelen.

Wij helpen cliënten met klachten aan de bovenzijde van hun rug vaak met een combinatie van fysiotherapie, oefentherapie en manuele therapie. Met name de manuele therapie kan erg effectief zijn bij hoge rugklachten.

Manuele therapie bij klachten in de bovenkant van de rug

Wat is er aan de hand bij klachten in uw bovenrug

Bij klachten van de onderrug zijn het vaak de spieren die klachten geven. Bij de bovenrug ligt dit in veel gevallen anders. Vaak is er bij klachten die hoog in de rug optreden sprake van problematiek van een gewricht of aanhechting.

Op de plaatsen waar er ribben vastzitten aan de wervels of in de regio waar de nek over gaat in de rug, komen relatief veel klachten voor. De pijn wordt in die gevallen beïnvloed door beweging.

U merkt dus meestal dat u last heeft van pijn bij het bewegen of bij het ademhalen. Dit komt omdat er dan beweging is tussen bijvoorbeeld een rib en de wervelkolom, waardoor de aanhechting kan worden geprikkeld.

Soms voelt u hoge rugpijn ook uitstralen naar de borst. Dit is voor veel mensen een angstig idee. “Gelukkig” kunnen wij meestal snel vaststellen dat het om rugproblemen gaat.

Het vaststellen van de oorzaak van hoge rugklachten

Zoals u van onze praktijk gewend bent, starten we altijd met de intake met een lichamelijk onderzoek. We willen namelijk precies weten wat er aan de hand is en waardoor uw klachten worden veroorzaakt.

Om hierachter te komen, beginnen we met een aantal vragen maar richten we ons vooral op het lichamelijk onderzoek. Hierbij kunnen we passief (wij laten u bewegen) of actief (u beweegt zelf) verschillende bewegingen doen om de klachten in kaart te brengen.

We kunnen dan spieren, gewrichten, aanhechtingen en andere structuren controleren. Door goed te kijken naar uw spierspanning, hoe uw houding is en hoe u bewegingen uitvoert. Kunnen wij ook onderzoeken welke factoren invloed hebben op het ontstaan of het in stand houden van de klachten.

Al deze informatie zorgt ervoor dat wij na het onderzoek een persoonlijk behandelplan op kunnen stellen. Vaak voert bij hoge rugklachten manuele therapie hierbij de boventoon. Maar wanneer nodig, gebruiken wij ook technieken/oefeningen uit fysiotherapie of oefentherapie.

Hoe behandelen wij hoge rug problemen

Onze behandeling is volledig afhankelijk van de oorzaak van uw klachten. In veel gevallen zien wij irritatie of zelfs ontsteking van de aanhechting van de ribben aan de wervels. Onze therapie is er dan op gericht om oorzaak van de irritatie weg te nemen.

Geregeld is deze oorzaak overbelasting of het (langdurig) aannemen van een verkeerde houding. Wij kunnen u dan helpen bij corrigeren van uw ongezonde houding of bij het ontlasten van de aanhechting.

Wanneer wij constateren dat er een andere oorzaak is, zoals een spierprobleem of door kraakbeenklachten, dan kunnen wij u helpen met specifieke oefeningen en therapie.

Kies voor de kwaliteit van PhysioManuelTherapy Hoek

Onze praktijk wil u het beste van niet, maar twee liefst drie werelden bieden! Daarom bieden wij onze zorg aan in een combinatie van fysiotherapie, manuele therapie en oefentherapie. Wij hebben geen strikte scheiding tussen de disciplines, wij passen die technieken toe die voor u het meest behulpzaam zijn.

Onze praktijk is goed bereikbaar via mail en telefoon en wij helpen u graag verder!