Oefentherapie bij impingementklachten

Doordat we als mensen veel bewegen gedurende de dag, krijgt ons lichaam ook een hoop te verduren. Hierdoor kan het zo zijn dat er onderdelen van het lichaam niet helemaal werken zoals het hoort, of dat het alleen werkt op een pijnlijke manier. Een voorbeeld van het pijnlijk werken zijn impingement klachten.

impingement syndroom

Wat betekent impingement?

Impingement is een Engels woord dat verwijst naar de botsing tussen twee objecten. Vaak wordt er als Nederlands woord dan ook gekozen voor ‘inklemming’ als vertaling van impingement. Bij het impingement syndroom is er sprake van beknelling van lichaamsweefsel, waarbij pijnlijke klachten ontstaan.

Er zijn verschillende plekken in het menselijk lichaam waar impingement klachten kunnen ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn de schouder, heup en enkel, hoewel de klachten met name voorkomen in de schouder.

Wat is het impingement syndroom in de schouder?

Normaal gesproken is het zo dat de ruimte tussen het bot van de bovenarm en het schouderbot ongeveer één cm groot is. Echter, het kan zijn dat de ruimte kleiner wordt. Dan kunnen de weefsels minder goed tussen deze ruimte door bewegen. Hierdoor ontstaat de inklemming die hoort bij het impingement syndroom.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende impingement klachten. Dit zijn het primaire en secundaire impingement syndroom. Bij primaire impingement wordt de ruimte van één cm kleiner, doordat er veranderingen plaatsvinden in weefsels boven het uiteinde van het bovenarmbot.

Vaak komt dit door veroudering. Bij secundaire impingement ontstaat de verminderde ruimte door veranderingen in weefsel die zich onder het uiteinde van het bovenarmbot bevinden. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan door een val of door niet voldoende sterke spieren.

Oefentherapie bij impingementklachten

Wat zijn impingement klachten?

Als het impingement syndroom zich ontwikkelt, is er vaak sprake van pijn die soms wel en soms niet aanwezig is. Vaak zit de pijn over de gehele schouder, waarbij vooral het naar voren of opzij bewegen van de arm pijnlijk is. Ook kan het zijn dat er sprake is van een uitstralende pijn over de bovenarm.

Bij veel patiënten geeft de pijn problemen bij het slapen. In slaap vallen lukt niet meer op de pijnlijke schouder en patiënten worden wakker op het moment dat er ’s nachts onbewust op de pijnlijke schouder wordt gedraaid.

Houden de klachten langer aan, dan zal de schouder geleidelijk aan stijver en stijver worden. Daarbij zal er sprake zijn van een verminderende beweeglijkheid die uiteindelijk zelfs zou kunnen leiden tot het niet meer omhoog kunnen tillen van de arm.

Diagnose van impingement syndroom

Heeft u last van klachten rondom de schouder, dan is het belangrijk dat u hier niet mee door blijft lopen. Ga hiermee naar een fysiotherapeut, huisarts of orthopeed. Alle drie mogen zij namelijk de diagnose impingement syndroom vaststellen.

Deze diagnose zal worden vastgesteld door middel van het uitvragen van de klachtengeschiedenis en het doen van een lichamelijk onderzoek. Bij het lichamelijk onderzoek zal ook worden onderzocht wat de oorzaak is van het syndroom. Dit kan namelijk helpen bij de behandeling.

Na het vaststellen van de diagnose is het belangrijk dat de klachten worden verholpen. Dit kan door aan de slag te gaan met onder andere het versterken van de spieren. Hierbij kan oefentherapie ontzettend goed helpen.

Wat is oefentherapie?

Oefentherapie is specifiek gericht op het verhelpen van klachten door gebruik te maken van inzicht in bewegingsklachten. Vervolgens wordt er gekeken of door het aanleren van ander bewegingsgedrag, klachten kunnen worden verholpen en in de toekomst kunnen worden voorkomen. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van fitnessapparatuur.

Bij het impingement syndroom zal er binnen oefentherapie gefocust worden op het verbeteren van de beweeglijkheid van de schouder. Een groot onderdeel hiervan is het versterken van de spieren.

Oefentherapiepraktijk Hoek Physio Manual Therapy

Heeft u last van uw schouder of van uw heup of enkel? Dan kan het zijn dat u last heeft van het impingement syndroom. Blijf vooral niet langer rondlopen met de vervelende klachten, maar maak een afspraak bij de oefen- en fysiotherapeuten van Hoek Physio Manual Therapy!